נכתב דרך העבודה ונקודת המבט שלי, איריס ברא"ז, מייסדת המרכז הישראלי ליציבה ולעקמת פיזיותרפיסטית מוסמכת, מומחית לטיפול בעקמת וליקויי יציבה לפי גישת שרוט 25 שנים.
כל כך הרבה נכתב על יציבה נכונה וכך כך מעט מצליחים לתקן את היציבה שלהם. אם כן, מה הסוד? בואו נתחיל מההגדרה היבשה של יציבה נכונה: מנח נכון של חלקי השלד זה מעל זה כנגד כוח הכבידה. מנח הגורם לשרירי היציבה להתגייס באופן אוטומטי ומאפשר הפחתת עומסים על מפרקים ורצועות. אם רק השלד והשרירים היו מעורבים בתיקון יציבה אז אחרי אימון פילטיס, יוגה או כושר היינו נשארים זקופים, מדוע זה לא קורה?
אז זהו, בואו נעשה סדר ונבין את הדרך הטובה ביותר לעשות שינוי ביציבה איכותי וקבוע.
שלב ראשון: אבחון מדויק
האבחון הוא מדויק וקריטי להתאמת תוכנית טיפול. אין דרך אחת המתאימה לכולם.
שלב שני: היכרות עם המטופל
בתחקור הראשוני חשוב לי להבין מהי מטרת הפנייה לטיפול. האם המטופל חדור מוטיבציה או שהגיע כי ההורים מאוד רצו. שואלת על עיסוקים, הרגלים, שימוש במסכים ותרבות הפנאי כדי להתאים את תנוחות התיקון לצרכיו של המטופל.
חשוב להפריד בין המטופלים המבוגרים לילדים. מטופלים מבוגרים, ברוב המקרים הם בעלי מוטיבציה גבוהה מאוד ולכן תוצאות הטיפול הן לרוב מהירות יותר בהתייחס כמובן לדרגת חומרת הליקוי היציבתי. בקרב ילדים ניתן לראות את בעלי העניין והסקרנות ואת אלה מנגד שאינם רואים צורך בשינוי, כאן נשתמש באמצעי הדגמה מוחשיים יותר כדי לעורר עניין וסקרנות.
שלב שלישי: הערכת מערכת השלד - שריר
בדיקה של מערכת השלד-שריר. אזהה את הגורמים ליציבה הלקויה: גורמים מבניים הכוללים שינוי במבנה חוליות עמ"ש ובית החזה, וגורמים תנוחתיים, הקשורים רק בתנוחת עמוד השדרה מעל האגן, או משולבים. כמו"כ אעריך את גמישות המפרקים, אורך השרירים ובדיקות מיוחדות לזיהוי עקמת. במעמד האבחון נלמד מדוע חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הגב השטחיים אינם יכולים לשפר יציבה (על כך ארחיב בכתבה הבאה)
שלב רביעי: זיהוי תבנית היציבה הלקויה
במהלך האבחון אני מתעדת בתמונות את תבנית היציבה הלקויה והרצויה של המטופלים ומשתמשת בהן לצורך המחשת ממצאי הבדיקה. בהתאם לממצאי האבחון, יינתן תרגיל זיהוי תבנית היציבה הלקויה כהכנה למפגש הבא ויינתנו המלצות נוספות בהתאם לממצאי האבחון, כגון: הצורך בביצוע צילום רנטגן, פנייה לרופא אורתופד מומחה עמ"ש, או התאמת מחוך למניעת החמרת ליקוי יציבה מבני.
שלב חמישי: הטמעת התיקון היציבתי דרך החושים ותודעת הגוף
בטיפולים הבאים, נעמיק את תחום הידע והלמידה של תבנית התיקון. זה השלב החשוב ביותר לקראת ביסוס היציבה המתוקנת. שלב זה כולל הסברים אנאטומיים בעזרת דגם עמוד שדרה, ציור של תבנית היציבה הלקויה וכיווני התיקון שלה ושימוש במודלים טיפוליים לצורך הדגמה של דרך פעולת שרירי היציבה.
מכיוון ששינוי תבנית יציבה זו מיומנות שמצריכה תהליכי למידה, על המטופל להיות קשוב ולקבל משוב מדוייק מהמטפל. בשלב הראשון המטופל מקבל אינפורמציה על התבנית הלקויה ועל התבנית הרצויה מה שעוזר לו להבין את תנוחת התיקון הרצויה לו. בהמשך,הוא מתרגל תנוחות תיקון פשוטות ולומד את תחושת התיקון. מתרגל בבית תנוחות תיקון בשכיבה ובישיבה עם תשומת לב מודעת לכללי התיקון. בהתחלה, המטופלים מתקשים להתמיד בתנוחות התיקון. לאט לאט התיקון נעשה יותר נוח ונדרשת פחות תשומת לב מודעת לצורך שמירה על התיקון. בהמשך, מתקדמים לתנוחות מורכבות יותר כנגד כוח הכובד. כאן התנועה כבר יעילה יותר ומאפשרת ביצוע פעולות מקבילות נוספות לאורך זמן. עם הזמו מתגבשת תודעת יציבה חדשה ותפקוד ,peus מלא עימה. בקרב מבוגרים ,תבנית היציבה לעולם תהיה לא נוחה ותידרש תשומת לב תמידית לצורך תיקון. בקרב ילדים תבנית יציבה חדשה שנרכשה בתהליכי לימוד ותרגול יכולה להחליף תבנית ישנה ולהפוך לאוטומטית וקבועה.
תרגול בתנוחות תיקון בהקשר היציבתי
המטופל יגיע לתנוחת התיקון היציבתי המיטבית עבורו, יחוש אותה, בתחילה בשכיבה ובהמשך כנגד כוח הכבידה. לתרגול בבית, המטופל ישהה בתנוחת התיקון מספר פעמים ביום כדי להשפיע על מערכת העצבים והמוח עד הטמעתה בתודעה ויצירת תבנית זיכרון חדשה של תנוחת התיקון האופטימלית. המטופל יתן ביטוי מילול/תיוג לתחושת התיקון והמטפל יהדהד אותה דרך תחושות הגוף שלו וכך יעמיק את הדגשים של היציבה המתוקנת.
התראות בטלפון הנייד לעידוד תשומת הלב ליציבה במהלך היום
לצורך תרגול בבית, המטופל ישתמש בהתראות קבועות בטלפון הנייד או בכל אמצעי אחר שיהיה מקובל עליו כדי לעודד את תשומת הלב לתחושת התיקון ועימה את הטמעת תבנית היציבה החדשה
בשלב הטיפול המתקדם
המטופל ישלב את תנוחת היציבה החדשה בכל תפקודי היום יום ויתפקד בתוך תבנית היציבה החדשה ללא מאמץ פיסי ומחשבתי.
כדי לשמר את תבנית התיקון בתודעה המשך הטיפול נעשה בקבוצה. בטיפול הזה הדגש הוא על תרגול תנוחות תיקון בדרגות קושי עולות תוך תשומת לב לכללי התיקון. בקרב מבוגרים התרגול בקבוצה נועד כדי לשמור על מיומנות התפיסה של תבנית היציבה החדשה שדורשת תשומת לב מתמדת.
הטיפול בקבוצה תורם להפחתת תחושת החודרנות ואי הנוחות האופיינית לבני נוער. הימצאותם של מספר מתבגרים יחד נותנת להם תחושה נינוחה יותר, ויותר מכך, מעוררת סקרנות ומוטיבציה.
המטופל יכיר את תבנית היציבה הלקויה שלו, הוא יכיר את תבנית היציבה התקינה, יודע להגיע לתבנית הנכונה והאופטימלית עבורו. הוא יודע, רואה, חש ומטמיע אותה בזיכרון התודעתי בדיוק כמו שלומדים לרכוב על אופניים או לנגן וזו בדיוק הסיבה למה מתמך/חגורה/ מכשיר חיצוני אינם יכול לגרום לשינוי קבוע של תבנית יציבה.
ועל כך במאמר המשך