top of page

הבלוג המקצועי של המרכז הישראלי ליציבה ולעקמת

אודותינו

הגדרות יציבה ועקמת

SCHROTH - שיטת שרוט

הטיפולים אצלנו במרכז

בית הספר ISPTS

רשימת מחקרים ומאמרים בנושא עקמת

בלוג

התאמת תיק/ילקוט בית ספר וסביבת העבודה - למה זה חשוב?

שגרת הלימודים כרוכה בשעות ישיבה רבות ונשיאת משא כבד על הגב. ישנן דרכים פשוטות ומובנות להקל על גבו של התלמיד וזאת באמצעות רכישה נכונה ומתוכננת של אביזרים כמו: ילקוט, כיסא ושולחן, או בהתאמת הציוד הישן שיש בבית.


 

מניעת נזקים בגב

תלמידי כיתות א', שלא התנסו כלל בנשיאת ילקוט ובישיבה בכיתה, וכן תלמידים בוגרים יותר, נדרשים לשאת ילקוט כבד ולשבת ישיבה ממושכת גם בבית הספר וגם בבית. לפיכך, נדרשת התייחסות ותשומת לב מיוחדת למניעת נזקים בגב.


יציבה נכונה

יציבה נכונה מוגדרת כיחס נכון בין חלקי הגוף במנוחה, בתנועה ובמצבים סטטיים, המתבטא בעקומות טבעיות ונכונות של חוליות עמוד השדרה הנשמרות בכל מצב. ליציבה נכונה שלושה מאפיינים: שקע בחוליות המותן והצוואר, וקימור בחוליות הגב והאגן, במבט מהצד. קו ישר העובר מן הראש עד הזנב במבט מאחור ושמירה על גו זקוף לצורך גיוס השרירים המייצבים לאורך עמוד השדרה ללא מאמץ.


הליקויים השכיחים

הוכח שמעטים הילדים שלא תימצא אצלם סטייה קלה, או אסימטריה בעמוד השדרה. חלק מהליקויים שכיחים ביותר בקרב תלמידי בית הספר

 

  • ליקויים במישור הצידי/ פרופיל

  • גו כפוף/ קמרת- עקשת - זהו הליקוי השכיח ביותר. גבנון בעמוד השדרה הגבי, ובלעז, קיפוזיס טורקלי, המתבטא בקימור מוגזם של חוליות הגב, ומאופיין בכתפיים עגולות ותנוחת ראש קדמית (הנובע מתנוחה לקויה או משינוי מבני בגופי החוליות)

 

קערת

קיעור בחוליות עמוד השדרה המותני, ובלעז, היפרלורדוזיס לומברי, המתבטא בקער מוגדל (שקע) באזור הגב התחתון.

 

עקמת

בלעז, סקוליוזיס, ליקוי המתבטא בסטייה ובסיבוב של החוליות מקו האמצע הנובעים משינוי מבני בחוליות וצמיחה א-סימטרית שלהן המחמירה בתקופות הצמיחה המואצת (בנות 6-8,10-12 בנים 8-10, 12-14)


ניתנים לתיקון


הליקויים אינם ברורים דיים, ואינם נראים תמיד לעיני ההורים וסביבת הילד. הם יכולים להופיע בכל שלב בגיל הצמיחה, הן בצורה בולטת וגלויה, והן בצורה קלה ונסתרת.


חשוב להבהיר כיצד אפשר להקדים ולאתרם, כדי למנוע את החמרתם. הערות כגון, "עמוד ישר!" "שב זקוף!" והתאמת חגורת גב לתיקון הכתפיים, מבלי לבדוק את הסיבות והגורמים ע"י גורם מקצועי, מומחה לליקויי יציבה ועקמת,יכולה לגרום לתסכול ואף לנזק


 

אבחון עצמאי ע"י ההורים

 

ליקויי יציבה מתבטאים בכמה מאפיינים:



• אי שוויון בגובה הכתפיים.

• נטיית הראש לכיוון מסוים.

• עמידה או ישיבה כפופות

• בליטת שכמה במנוחה, או בפעילות. 


• חוסר שוויון בגובה המותניים. 


• שוני בחיטוב המותניים.


כל אלה הן דוגמאות מעטות לליקויי יציבה שההורים יכולים לזהות בקלות, ורצוי לגשת בעקבותיהם אל פיזיותרפיסטים מומחים לטיפול בליקויי יציבה ועקמת. לעיתים, כשמדובר בליקוי יציבה תנוחתי או עקמת קלה אורתופדים נוטים להמליץ על מעקב בלבד. לנו יש את הכלים למנוע החמרה בשלבים הראשוניים. לעיתים, רק הדרכה לשינוי הרגלי היציבה ויישומה בחיי היום יום יכולה לחולל שינוי משמעותי.

 

חשיבות היציבה המותאמת


היציבה חשובה מאוד מבחינות רבות.



• להקל על המאמץ השרירי בישיבת הקשבה, בכתיבה בשיעור, עם המחשב הנייד והטלפון הנייד

• למנוע החמרת ליקויים שכבר קיימים.

• למנוע כאבים לטווח הארוך.

• לשיפור המראה החיצוני 

 

ילקוט כבד יכול להוות גורם תורם לנזק פוטנציאלי של ליקוי היציבה הנובע מתנוחה לקויה של הגו מעל האגן או לעקמת. נשיאה ממושכת של תיק כבד גורמת לעומס רב על מפרקי עמוד השדרה והשרירים.

 

על המשקל


תקנון משרד החינוך מחייב שמשקלו הכולל של הילקוט לא יעלה על 15 אחוזים ממשקל הילד

לדוגמא: תלמיד כיתה ב' ,שמשקלו 25 ק"ג, בעל מבנה רזה, צריך להתמודד עם ילקוט מלא בציוד בית הספר במשקל של כ-3.5 ק"ג, המיטלטל על גבו ומושך אותו לאחור. אותו תלמיד חייב לכופף את גבו ולעגל את כתפיו כדי לאזן את גופו מעל מרכז הכובד בכדי לא ליפול. יש לזכור שהדור החדש של הילקוטים בעלי התחתית הכפולה והגב הקשיח שוקלים 900-1,300 גרם. ילקוטים אלה יחזיקו מעמד שנים רבות, אך יכבידו על גב התלמיד.

 

גודל התיק


תקנון משרד החינוך קובע את מידות הילקוט:


• לכיתות הנמוכות: גובה: 38 ס"מ, רוחב: 26 ס"מ, עומק: 16 ס"מ

• לכיתות הבינוניות: גובה: 40 ס"מ, רוחב: 29 ס"מ, עומק: 19 ס"מ.

 

תיק גדול יותר אינו בהכרח טוב יותר. ככל שיש יותר מקום בתיק הגב, הילד יישא יותר משקל. גודל התיק צריך להתאים לממדי הילד. מומלץ למדוד את התיק בפועל, על גב הילד, ולוודא שהתיק נוח. יש לוודא כי גובה הקצה העליון של התיק לא עולה על גובה הכתפיים של הילד; שהתיק לא יהיה תלוי יותר מארבעה סנטימטרים מתחת לקו המותן; תיק שתלוי נמוך מדי מעלה את המשקל על הכתפיים וגורם לילד להישען קדימה בזמן ההליכה.

 


רצועות התיק

 

יש לוודא שרצועות הכתפיים רחבות מספיק ומרופדות וניתנות לכוונון והתאמה לגוף הילד. על פי התקן הישראלי, רוחב הכתפיות צריך להיות לפחות 3 ס"מ. 

 

תיק הגב צריך להכיל תאים נפרדים, כדי לאפשר חלוקת משקל טובה של החפצים המאוחסנים בו. תיק המכיל כמה תאים יכול לעזור בארגון ובפיזור המשקל באופן שווה. תאים נפרדים מסייעים בחלוקת הספרים לפי גודל ומשקל ולארגון הציוד והאביזרים ביתר נוחות.

 

חשוב להניח בתיק רק את הציוד ההכרחי ליום הלימודים. כדאי לתת את הדעת גם על בחירת אביזרי לימוד קלים, כדוגמת קלמרים מבד, מחברות עם כריכה רכה, בקבוקי שתייה קלים וכד'.

 

חידושים אופנתיים


תיק על גלגלים תיק כזה יתאים כאשר הדרך חלקה ומרחק ההליכה גדול, מכיוון שהוא כבד יותר להרמה, הוא אינו מתאים לעלייה במדרגות ולסחיבה בתנאי דרך קשים. כמו כן, שימוש בתיק בעל גלגלים עלול ליצור אסימטריה בגב, מאחר שהילד מושך אותו בידו.

 

בכל מקרה של שימוש בתיק על גלגלים, מומלץ להקפיד על שימוש בשתי הידיים לסירוגין, כדי למנוע עומס יתר על מפרקי עמוד השדרה וחגורת הכתפים, כמו כן, יש גם לשים לב שהידית מתאימה לגובהו של הילד.

 

תיק צד

ילקוטים בעלי רצועה אחת, הנישאים על כתף קבועה, עלולים ליצור עומס חד צדי על הגוף, ובכך לגרום לסטייה של עמוד השדרה, במידה זו או אחרת.

 

רצועה אלכסונית רחבה

בילקוט עם רצועה כזו חלוקת העומס שווה יותר, רק אם הילקוט קטן וצמוד לגוף.


 

המלצות לבחירת ילקוט בשלב הרכישה

 

• יש להקדיש זמן לבחירה משותפת של הילקוט לילד בחנות עם מבחר גדול.

• משקל הילקוט צריך להיתמך על שטח גדול ככל האפשר כדי שהעומס יתחלק באופן שווה על הגב.

• גב הילקוט חייב להיות מרופד בצורה שווה שתעניק לילד יציבות (ללא בליטות קשיחות)

• מידת הילקוט, ובייחוד גובהו ומשקלו יותאמו לגובה הילד ולמשקלו

• רצועות הנשיאה חייבות להיות מרופדות וברוחב 3 ס"מ לפחות,

• יש להתאים את אורכן של הרצועות לצורך הצמדה מלאה של הילקוט לגב הילד, בעיקר בחלק הגבוה של הכתפיים כדי למנוע טלטול בהליכה

• יש עדיפות לתאי חוץ משני הצדדים כדי לאפשר חלוקת משקל שווה – לדוגמא, בקבוקי שתייה

 

מבט משלושה כיוונים

 

בעקבות ההמלצות נסתכל על הילד המודד ילקוט בחנות משלושה כיוונים:


מלפנים: יש לראות את חלקו העליון של התיק גבוה מהכתפיים ואת הרצועות מונחות במרכז הכתפיים

מהצד: יש לראות ששטחו של גב הילקוט מתאים לשטח גב הילד וצמוד לו, בעיקר בחלקו העליון. מאחור: רצוי שאורך הילקוט יסתיים מעל הישבן.

 

כיסא ושולחן הלימודים

במהלך המאה העשרים פיתחה האנושות הרגלים הגורמים לבני האדם לבלות את מרבית זמנם בישיבה כבר בגיל צעיר. הכיסא הפך לאחד הכלים המרכזיים בחיי היומיום. גופנו הבנוי לתנועה, עדיין לא התרגל לחיי ישיבה. יש להתאים את הכיסא לשולחן הלימודים ולגובה הילד לפי העקרונות הבאים: הישיבה ליד השולחן מאפשרת את כניסת הרגליים עמוק מתחתיו, ללא הפרעת משענות יד כך שהבטן נושקת לשולחן, האמות מונחות על השולחן, הכתפיים לא מורמות והגב זקוף.

 

גובה המושב


בקביעת גובהו של מושב הכיסא יש להקפיד על הנתונים הבאים:

 

• גובה המושב כגובה ברכיו של הילד בעמידה

• עומקו מאפשר לישבן ולירכיים לשבת בעומק הכיסא

• ברכיו בולטות קדימה ממושב הכיסא במרחק של אגרוף הילד

• כל שטח כפות הרגליים מונח תמוך על הרצפה, בזווית 95-100 מעלות

• הכיסא מרופד בבד נושם ומחוספס


המשענת


המשענת צריכה להיות מרופדת ובעלת כוונון הכרחי של גובה כדי לתת תמיכה מאמצע שקע הגב התחתון ועד לגבול התחתון או אמצע השכמות ולאפשר ישיבה בשיפוע קל של הגו לאחור. משענת כזו תתאים לצורתו הטבעית של עמוד השדרה.


 

התאמה אישית

 

אם כן, גם בקניית כיסא ושולחן יש להקדיש זמן ומדידה אישית. ישנם פתרונות האפשריים למימוש בבית להתאמה אישית. הם ניתנים לביצוע בעזרים פשוטים ככריות למושב ולמשענת, הגבהה, או קיצור רגליות והוספת דרגש לתמיכת כפות הרגליים. פתרונות ביתיים אפשריים

• כרית קשה להגבהת מושב הכיסא

• כרית רכב לריפוד משענת הכיסא.

• הגבהת רגליות השולחן בעזרת קוביות עץ במידת הצורך

• דרגש (הדום) לתמיכת כפות הרגליים.


עמדת מחשב

תוספת מחשב לשולחן הביתי דורשת מקום נוסף, כלומר, שולחן גדול דיו שאפשר יהיה לנוע עם הכיסא אל מול המסך כשהבטן נושקת לשולחן, ומשענות הידיים מאפשרות זאת. גם מגרות השולחן יכולות להפריע. צג המחשב צריך להיות בגובה שיאפשר את סריקתו בעזרת העיניים וללא תנודות צוואר, מומלץ שגובה העיניים יהיה באיזור השליש העליון של המסך. חשובה מאוד התמיכה לידיים: מרפקים ב-90 מעלות ; האמה וכף היד בקו ישר ותמוך על השולחן, הכתפיים רפויות. בעבודה עם מחשב נייד חשוב להגביה את המחשב בעזרת מתקן הגבהה ובמקרה הצורך להשתמש במקלדת נוספת שתונח על השולחן.

 

האדם אינו רובוט

האדם אינו מכונה רובוטית, ואין תנוחה שתתאים לו לאורך זמן. שהות ממושכת בישיבה תגרום לעומסים מצטברים, עייפות ואי נוחות, הפרעות ונזקים לגוף וכאבים מיותרים בגב. ישיבה נכונה תעזור למנוע את יצירת הליקויים והנזקים ואת החמרתם. מומלץ לחלץ עצמות אחת לשעה בישיבה ממושכת מול מחשב, לעמוד ולהניע את הגב

 

מיקום הילד בבית הספר

יש חשיבות רבה למיקום הילד בכיתה יחסית ללוח ולמורה. מיקום לא מתאים לילד עם ליקוי קל ביציבה, שמיעה או ראייה עלול לפגום בריכוז ובקשר עין-יד. אין כיסא אידיאלי המתאים לכל ילד, אך ניתן בשינויים קלים להתאים לגובה הילד כיסא ושולחן באופן אישי, מהנמצא בבית הספר כולו.

 

תרבות הפנאי

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של היעלמות משחקי השכונה ועלייה של 30 אחוזים בזמן הישיבה בבית, כבר בגילאים צעירים, וזאת בניגוד לצורך הטבעי של הגוף להיות בפעילות גופנית ובתנועה. ההתחברות למכשירים האלקטרוניים (טלפון נייד, טלוויזיה, משחקי מחשב, אינטרנט) מצמצמת מאוד את פעילותם של הילדים, ובכך פוגעת באפשרויות הגופניות והמנטליות של הילד. לכן, יש לעודד בכל דרך השתתפות ילדים בכל פעילות גופנית, בהתאם לגיל. שחייה מודרכת מומלצת, כדוגמה לספורט המשתף את כל הגוף. מומלצים גם ענפי ספורט אחרים, אינדבידואליים וקבוצתיים, בהתאם לאופי של כל ילד. גם תחביבים כדוגמת טניס או נגינה מקצועית בכינור, תחביבים שלהם מוקדשות שעות רבות בתנוחה קבועה מאמצת, ולעיתים באסימטריה קיצונית של הגוף, יכולים ליצור ליקוי, מתח שרירים חמור, עייפות וכאבים. ומכאן ועד לאיכות נגינה או משחק ירודה והפסקת התחביב הדרך קצרה. לכן חשוב לאבחן, לטפל ולהדריך בכל בעיה, בעודה מצויה בשלביה הראשונים.

 

 

bottom of page