top of page

מאמר: טיפול בכאבים הנובעים מעקמת אידאופטית


עקמות אידאופטיות ( על רקע לא ידוע באדם בריא ) לרוב אינן גורמות לכאבים. אולם, ישנם מקרים שבהם אנו נתקלים בתלונות על כאבים.

עקמות בדרגות חומרה גבוהות עשויות לגרום לעומסים גדולים א-סימטריים על מבנים בעמוד השדרה כגון: דיסקים, מפרקים, רצועות ובעיקר שרירים שנוטים לפעילות יתר עקב סטיית עמוד השדרה מהציר המרכזי.הכאבים עשויים להתמקד בגב ובאגן אבל לעיתים ישנם כאבים גם בגפיים: בברכיים (לרוב כאבים הנובעים ממפרק הפיקה עקב חוסר איזון), בכתפיים (סימנים של גירוי של הגידים בכתף עקב מנח לא טוב של עצם השכם באותו הצד עם/ בלי סימני חוסר יציבות).במקרים שהכאבים ממוקמים בגוו יש לשלול תחילה סיבות העשויות לגרום לסימפטומים שאינם קשורות לעקמת עצמה. לאחר שנשללה אפשרות כזו, ניתן להתחיל לטפל בכאבים. מטרת הטיפול היא להפחית את עוצמת הכאבים לדרגה שבה הכאבים לא יפריעו להמשך טיפול מתקן לעקמת.


מבחינת הטיפול בכאב ניתן לחלק את העקמות ל-2 קבוצות עיקריות

1.עקמות קשיחות: עקמות הדורשות כוח רב (או פעילות שרירית בעוצמה גבוהה) על מנת להניע את העקומה לציר האמצע. בעקמות מסוג זה, חלק מהכאבים נובע מהמפרקים הקטנים המחברים בין חוליה לחוליה ומהרצועות הקשורות אליהם. עקב העומס הנובע מסטיית עמוד השדרה מהאמצע ומהפיתול שבין החוליות ,המפרקים מאבדים את יכולת התנועה שלהם, הרצועות שסביב נמתחות ובחלק מהשרירים קיים כיווץ יתר.כל אחד מהמבנים האנטומיים הללו יכול להוות מקור לכאבים.הטיפול מתמקד בשחרור של המפרקים הללו ובהחזרת יכולת התנועה שלהם מבלי לפגוע ביציבות עמוד השדרה. הדבר נעשה באמצעות טכניקות ידניות ותרגילים מתאימים. המטופלים עוזרים בטיפול ע"י תרגול תנועתי בבית בהתאם להוראות. ברגע שעוצמת הסימפטומים פוחתת, המשך הטיפול יתמקד בתיקון הליקוי היציבתי תוך המשך מעקב אחר הסימפטומים.


2.עקמות גמישות: עקמות הדורשות כוח מועט (או פעילות שרירית בעוצמה נמוכה) לתיקון הסטייה לציר האמצע. בעקמות מסוג זה קיים פחות עומס על המפרקים הקטנים. ואולם, ברבים מהמקרים אנחנו נתקלים בגמישות יתר.  גמישות היתר (תופעה מולדת) עשויה לגרום לחוסר יציבות ועומס שרירי מוגבר. הטיפול מתמקד בשחרור מוקדים שריריים הגורמים לכאבים.  כמו כן, הטיפול מסייע בגיוס ראשוני של שרירים מייצבים המוריד את העומס הנובע ממצבים של חוסר יציבות.בדרך כלל נדרשים טיפולים ספורים על מנת להפחית את הסימפטומים בצורה משמעותית. 

מחקר קליני: מתיחות שרירים לפני תרגול והיכולת לשמור על יציבה תקינה

מחקר עוקבה: פרוגנוזה ארוכת טווח במחלת שוירמן

מאמר: סקירה ספרותית בנושא תרגול לשיפור יציבה

מאמר: גורמים המעורבים בהצלחת הטיפול בעקמת במחוך מסוג שנו

מחקר: אינדיקציות לטיפול שמרני בעקמת (קווים מנחים)

מאמר: כתבה על שיטת שרוט מתוך עיתון מנטה

מאמר: טיפול בכאבים הנובעים מעקמת אידאופטית

bottom of page